Fuga’s sommertogt 2019

Del 3: Swinuoujscie, Polen – Svanemøllehavnen, København

Swinoujscie

Der var kø ud på gaden på havnekontoret i Swinoujscie. Ikke fordi vi skulle udfylde en masse papirer, som vi kender det fra fx Spanien, men manden på kontoret udførte opgaven med en omhyggelighed, som fik ekspeditionstiden til at trække ud. Foruden lystsejlere skulle der også betjenes autocampere og teltliggere, der havde plads på arealet tæt på marinaen.

Vi er ikke så begejstrede for store marinaer, men nogle gange er det måden, hvorpå man har mulighed for at se og opleve en by.

Swinoujscie er et yndet turistmål for polakker. Vi gik tur ud til den lange, lavvandede strand og tog os sammen til en badetur, selvom vandet kun nåede os til knæene. En del af byen er tæt bebygget med hoteller, og man går i et område, der lige så godt kunne have været et ”ferieparadis” på Tenerife. Den indre by havde et fint torv. Vi spiste traditionel polsk mad på en hyggelig restaurant og gik tur ude i et boligkvarter i håb om at finde et supermarked, der har åbent om søndagen, så vi kunne få brugt vores zloty. I Polen har man en strengere lukkelov end her, så vi måtte nøjes med en af de små købmænd.

Hammerhavn og Hammershus

Hjemturen planlagde vi til at gå over Bornholm. Det blev en fin sejlads, der startede ved solopgang og sluttede sidst på eftermiddagen i Rønne. Det var en kølig og blæsende aften, så cockpitteltet blev sat på til indendørs hygge. Næste formiddag slentrede vi rundt i Rønnes fine gader og sejlede så videre til Hammerhavn ved Hammershus. Klaus har været i de fleste havne på Bornholm, men denne beskrev han som noget særligt. Vi kom en sen og solrig eftermiddagsstund til den smukke naturhavn. Vi spadserede op til Hammershus af en lille sti, der starter ved havnen. Herefter nød vi den smukke aften.

Kåseberge og Ales Stenar

Det blev en lige så smuk morgenstund. Vi sejlede videre til Kåseberge i Sydsverige. Fra vandsiden ser man på en bakke ud til kysten Ales Stenar i silhuet. De 49 sten er et 1400 år gammelt monument formet som et skib. Stedet er blevet et yndet udflugtsmål. Klaus kunne berette, at havnen ikke er så stille, som den var engang. Her er et lille udvalg af restauranter og små butikker, som giver et hyggeligt liv på havnen i dagtimerne. Byen Kåseberge er ren svenskeridyl.

De næste par dag blev et par hede sejladser. Vi savnede igen noget godt badevand. Algerne i Østersøen fortsatte, men badet blev der alligevel for at udholde varmen. I Falsterbro kastede vi anker inden for molen før kanalen. Det blev så vores første ankring på denne ferie. Gummibåden blev pustet op, og vi sejlede ind til stranden. Falsterbro er et stort og dyrt sommerhusområde. Der er meget fin og lang sandstrand på sydsiden, hvor svenskerne nød sommeren og det knapt så fine badevand. Vi gik tur langs kanalen op til den bro, vi skulle igennem i morgen. Her blev vi mødt af hundredevis af svenskere, der var på vej til alsang, en slags fællessang, på en lille plet inde i skoven. Unge, gamle og familier med børn kom gående og cyklende med klapstole og køletasken fyldt. Alsang er meget udbredt i Sverige og efter vores mening en meget fin tradition. Her mødes man nogle timer og synger sammen. Det hele styres af et orkester og forskellige sangere. Der synges kendte sange, så publikum kan synge med. Overskuddet fra billetsalget gik i dette tilfælde til Lions. Vi overværede de første numre uden for hegnet, men sulten meldte sig, så vi drog tilbage til båden. Vi manglede den fyldte køletaske og klapstolen.

Alsang i Falsterbo

Svanemøllehavnen i København blev sidste stop for mit vedkommende. Ferien var ved at nå sin ende. Men vi fik et par dejlige oplevelser de sidste dage. Vi ankom til Svanemøllen fredag den 26/7. Her blev vi taget imod af Allan og Annette fra Nala Danica, som netop havde fået deres båd fragtet hjem fra New Zealand efter næsten to år på langfart. Vi mødte første gang Nala Danica på Porto Santo og senere på de Kanariske Øer. Det var skønt at ses igen og høre om deres eventyr, som strakte sig ud i Stillehavet og endte i New Zealand.

Øresund ud for Kastrup

Jeg nyder altid at være turist i København, især sammen med Klaus, indfødt Københavner, der kan fortælle så mange anekdoter om det, vi kommer forbi.

Turist i København

Det blev en dejlig måde at slutte ferien på – ikke mindst fordi vi fik nogle skønne havbade fra Svanemøllens badeklub i vand uden synlige alger, samt fik serveret en dejlig middag i en fantastisk sommeraften på terrassen i sejklubbens restaurant.

Jeg afmønstrede søndag den 28/7. Klaus fortsætter sommerturen en uges tid med nogle venner – og jeg begiver mig ud i en voldsom tordenbyge med bagage iført regntøj og gummistøvler til Svanemøllen Station på vej hjem til Aarhus.